Hvert eneste stykke tøj er helt unikt
Det var en pludselig fyring, som sidste år fik 50-årige Marianne Vive til at kaste sig over blomstrede jakker og veste. Det lyder måske som et simpelt koncept, og det er det egentlig også. I dag danner det grundlag for virksomheden, Vive Studio, hvor Marianne fra sit hjem i Kolding quilter unikke stykker tøj.
Der er højt til loftet i det store hus, som ligger ud til skoven og tæt ved Kolding fjord. Her er lyst og imødekommende med store ovenlysvinduer, farvede lys i lysestagerne og kunst på væggene. Masser af tørrede blomster og grene er nøje anrettede i store gulvvaser, mens grupper af mindre vaser og håndplukket nips står i små grupper på borde og reoler. Det er tydeligt, at her bor en æstetiker. ”Farver og mønstre gør mig bare glad. Jeg går ikke ret meget i sort og slet ikke om sommeren,” fastslår Marianne, som tager imod os iført en fyldig, lilla nederdel, en lyseblå bluse med pufærmer og leopardmønstrede sandaler. I ørene har hun et sæt elegante guldøreringe med en lille, blå perle, som diskret matcher blusen.
Og så bærer hun en quiltet vest. Selvfølgelig. Den er med store, hvide knapper og i lyseblåt blomsterprint, som passer perfekt til resten af påklædningen. I nakken af vesten sidder mærket, der fortæller, at den er lavet af ”Vive Studio,” udtænkt, designet og skabt af Marianne Vive. ”Jeg synes, blomster er smukke, både i min have og i hjemmet, men også på print. Blomster og farver giver bare glæde og energi hos mig. Det samme gør ting af god kvalitet. Og det er i virkeligheden essensen af mine produkter.”
Nichepræget og tidskrævende.
Da Danmark lukkede ned i marts 2020, blev Marianne samtidig opsagt på sit seneste job. Pludselig havde hun masser af tid, og da datteren var gået i gang med at sy i forbindelse med optagelsesprøven på Designskolen, fandt Marianne også symaskinen frem og begyndte at quilte. Mariannes ældste datter har nemlig valgt at gå samme vej som sin mor.”Et års tid forinden havde jeg tænkt tanken: At jeg måske skulle begynde at quilte jakker. Jeg synes, det var så flot, og man kunne ikke rigtig få dem nogen steder. Men det er virkelig dumt, jeg lige har kastet mig over det, for det tager så lang tid at lave,” griner Marianne. ”Samtidig er det meget nichepræget. Min mand mener også, jeg skal kaste mig over noget, der rammer bredere, men nu er det altså bare det her, der rammer mig, og som, jeg synes, er megaspændende.”
Marianne er uddannet fra Kolding Designskole i 1996, men det var allerede, da hun gik på efterskole i niende klasse, hun fandt ud af, at hun ville være designer. ”Det er der ikke ret mange, der er, der hvor jeg kommer fra. Men jeg var slet ikke i tvivl om, at det var det, jeg ville.”
Marianne er født og opvokset i Lemvig i Nordjylland. Hendes mor arbejdede som sygeplejerske, og faren er landmand. ”Mine forældre er slet ikke kreative. Men mine bedsteforældre broderede meget. Det har nok inspireret mig, men jeg føler hundrede procent, lysten kommer fra mig selv.”
”Jeg er bare mega kreativ. Det har jeg altid vidst, og det har jeg altid godt kunnet mærke, at jeg var. Når mine to piger gennem årene er kommet hjem med kreative opgaver, har jeg tit ærgret mig over, at det ikke var sådan noget, vi lavede, dengang jeg gik i skole.”
Bedre og bæredygtigt
I Mariannes have står et sæt hjemmelavede havemøbler bestående af gamle træpaller. De er blevet skruet sammen, malet med sort maling, og gør det nu som loungesæt. Og det er ikke kun i haven, Marianne er bevidst omkring bæredygtighed og genbrug. ”Nu har jeg selv været mange år i en række forskellige, store virksomheder og set, hvordan min branche fungerer, og det hele er meget kommercielt. Det skal helst være billige materialer, og det skal ofte laves så billigt som muligt, så prisen ikke bliver for høj.”
”Jeg tror bare, jeg selv er kommet til den erkendelse, at kvaliteten har virkelig stor betydning. Måske er det en bevidsthed, der kommer med alderen, men når tøj er af god kvalitet, holder det også længere, og på den måde er det sjældnere, vi skal købe nyt. Derfor er god kvalitet også mere bæredygtigt.”
Og netop det at tænke bæredygtighed ind som en værdi i virksomheden har fra begyndelsen af været vigtigt for Marianne. Hendes produkter er nemlig slow-fashion, forklarer hun. ”Det betyder, at det er et produkt, som har taget lang tid at lave, og som man samtidig kan bruge i rigtig mange år, fordi det er af god kvalitet. Det er ikke bare køb-og-smid-væk.” Marianne køber også gamle duge i genbrug, som hun forvandler til skjortejakker, og når hun skal sende sine varer ud til kunder, genbruger hun de papkasser, hun selv har modtaget noget i. Så skriver hun ovenpå den, at det er en ”genbrugs-kasse.”
”Jeg føler jo en enorm stolthed over mit produkt, og det er vigtigt for mig, at jeg kan bevare den. Derfor betyder det noget for mig, at min virksomhed tænker bæredygtigt. Det er vi simpelthen nødt til. Alle sammen. Men jeg er måske også ekstra bevidst omkring det, fordi jeg kommer fra en branche, hvor jeg tydeligt har kunnet se, at der er et stort problem. Et problem, som ikke omfatter bestemte virksomheder, men hele branchen.”
En færdig balletdanser
Gennem årene har Marianne blandt andet arbejdet som designer for b.young, Solid og DK Company, og hun sluttede sin tid som fastansat hos virksomheden Mos Mosh.
”Jeg er ikke sikker på, min virksomhed nogensinde var blevet en realitet, hvis ikke jeg var blevet opsagt sidste år, men nu har jeg svært ved at se for mig, at jeg skulle lukke den ned en dag, for den er blevet en del af mig. Man skal heller ikke slippe noget, som er godt, og det, synes jeg virkelig, at mine produkter er.”
”I designbranchen er der typisk ikke plads til kvinder på 50. Jeg er lidt som en balletdanser, der er færdig med at danse. Det går stærkt i designbranchen, det er hårdt, og selvom jeg har mange gode år i mig endnu, så har jeg har svært ved at se mig selv som fuldtidsansat i en virksomhed, frem til jeg skal pensioneres. Derfor er min virksomhed også en investering i at bibeholde en plads i den verden, jeg brænder for.”
Livet som selvstændig er ikke fuldstændig fremmed for Marianne. Hendes mand har nemlig de seneste mange år haft sin egen virksomhed i form af et rejsebureau. Han er desuden uddannet økonom og har været en stor hjælp for Mariannes virksomhed, når det kommer til opbygning af hjemmeside, generelle tekniske ting og selvfølgelig økonomi. ”Det sjoveste er at finde stofferne, sætte kantbånd på og ja selve design-delen. Det er der, jeg lægger min energi, for det er helt klart det, jeg brænder for. Der er ikke nogen af mine produkter, der er ens. Hvert eneste stykke tøj er helt unikt, og det, synes jeg, er fedt.”
Selv om Marianne ikke skaber to ens stykker tøj, er det engelske Liberty-print fælles for langt de fleste af hendes designs. Det er kendetegnet ved masser af smukke, små blomster og i alle mulige farver. ”Det har jeg altid været enormt inspireret af. Jeg bliver så glad af det, og det handler jo også om, at jeg gerne vil sende et produkt ud i verden, som andre bliver glade af at have på og af at se på.”
På sigt skal Vive Studio også rumme andre produkter end quiltede jakker og veste, men hvad det skal være, ved Marianne ikke. ”Jeg står ved en skillevej, hvor jeg skal slippe, at jeg har haft et arbejdsliv som fastansat designer, men hvor jeg samtidig holder fast i den branche, jeg holder af. Jeg vil gerne føre min kreativitet videre på min egen måde, og det gør jeg med Vive Studio.”